Prylfixering

Är det bara jag som tycker att vi börjar bry oss lite väl mycket om vad hästen har på sig? Jag har alltid tyckt att det är så skönt att rida eftersom hästen inte bryr sig om att du har  trashiga shortchaps eller smutsiga ridbrallor. Och folk har alltid accepterat om man inte ser perfekt ut hos hästarna.

 

Men nu verkar det som att det ändras mer och mer. Kolla in vilken hästblogg som helst. Visst, om man lägger ut bilder på nätet så vill man kanske inte se ut som en smutsig apa eller något, men bara för det måste väl inte alltihop vara exakt matchat, folk beställer nya träns, nya schabrak, lindor, tröjor och andra grejer hela tiden. Jag säger inte att man måste vara ful när man rider. Men att köpa tröjor för hundratals kronor bara för att smutsa ner dem i ett stall känns lite som slöseri.

 

Jag vet en känd hästbloggare som har 14 träns... Åt en enda häst.

 

Det kan säkert vara kul att matcha olika outfits. Men jag tycker mest att det är onödigt att lägga tid, pengar och tankekraft på något sådant när det finns viktigare saker att ägna sig åt. Man rider trots allt inte bättre bara för att man är välmatchad, har jag fel?

 

Och det är klart att det är okej om man vill ödsla intresse på sådana saker. Men det får inte gå ut över hästens välmående och inte heller över någon annan människa. Folk som sätter på sin häst en massa olika saker, bröstor, martingaler, invecklade träns, olika skydd, hjälptyglar och så ens egen utrustning, allt noggrannt matchat i orange eller någon skrikig färg. Och då tycker jag bara synd om hästen. För en häst är ändå en häst och även om det är kul för oss som ryttare så är hästen så otroligt vacker i sig.

 

En häst är ingen julgran, ingen reklampelare och inget skyltfönster.

 

Och ibland tror jag att man är alldeles för fixerad vid utrustningen för att komma ihåg det allra viktigaste. Hur du tar hand om din häst. Istället för att sätta på en graman när ridningen inte fungerar, kanske du ska titta på dig själv? Vad kan du göra bättre? Ibland ligger svaret i enkelheten. Inte inlindat i en benlinda.

 

Världens fulaste utrustning (nästan). Men ändå går hon faktiskt riktigt fint.

 

Din häst älskar dig oavsett. Så länge du älskar den.

 

Kram,

 

Publicerat i Filosofi
#1 / / Alexandra:

Mycket bra skrivet Dafie! 14 träns känns ju lite väl onödigt...