"Bara" en vit lögn?

Jag förstår att ni undrar vad jag snackar om. Har någon ljugit för mig? Nej, det är inte det. Men häromdagen låg jag (kunde inte sova) och kom att tänka på lögner. Folk säger ju att en "vit lögn" inte är någon fara, men då tänker jag istället - vad är en vit lögn? Hur avgör man vad som är en vit, svart och gråaktig lögn? Så här är mina tankar om lögner.

Det är fel att ljuga. Det är de flesta överens om. Det står i de tio budorden och även buddhismen säger att detta är fel. Men ändå godkänner de flesta en såkallad "vit lögn". En vit lögn är tydligen en lögn - fast en som inte skadar någon. Det kan t.ex. vara så att man säger något för att skydda sig själv, istället för att erkänna att man gillar Britney Spears säger man att Metallica är ens idoler (vilket hade varit väldigt töntigt att säga, men ändå). Då måste det ju vara en vit lögn.
Men vad är en svart lögn då? En lögn som faktiskt skadar någon - som att ljuga i rätten? Det måste väl ändå räknas som något av det värsta man kan göra. Fast det är såklart inte så enkelt. Tänk om man ljuger för att det inte ska komma fram att man t.ex. haft ett förhållande med en gift person - vars äktenskap och liv helt skulle rasa om det kom fram. Är det fortfarande fel? Det handlar såklart om moral. Och har man hamnat i den situationen får man skylla sig själv lite också. Men ändå. Detta skulle då kunna kallas en grå lögn (egentligen är det konstigt att ge "lögn-graderna" färger efter en gråskala, men okej). En lögn som man yttrar för att skydda någon annan. Det har jag själv gjort faktiskt.
Men betyder det att lögner är okej om man använder dem rätt? Det har någon aldrig sagt till mig i alla fall. Fast det kan ju vara för att barn inte ska lära sig att ljuga, det är kanske inte så bra för föräldrarna. Det kanske är så att man är tvungen att lära sig det där själv? Jag vet inte. Ska man avstå från att ljuga helt, eller är det okej att yttra små "vita" lögner? Men även en vit lögn kan vara dålig! Man kanske ljuger om något för att få en själv att framstå som bättre eller för att få högre "status" ( =DÅLIG STIL!). Då rör det sig istället om en akt av själviskhet vilket förmodligen är lika illa som lögn.

Som ni märker är jag själv osäker på det här, men jag tror att det är bäst att hålla sig undan lägner så gott det går. Det är helt enkelt lättare att hålla sig till sanningen. Det hoppas jag att ni också gör!

Kram
/Dafie
Publicerat i Allmänt
#1 / / EMBESKVI:

HEJ SNACKEN!

Det du säger låter bra och rätt men exemplerna som du tar för en vit lögn är enligt mig inte en vit lögn. Låt mig förklara: Det exemplet som du tar först är en lögn som får en person att framstå som en annan människa än den är, om det då inte gäller "Gilla metallica eller dö" då kan man ju dra det som en vit lögn men om det gäller att få kompisar så blir man ju en fejkad person tillslut. Som du skriver i slutet så drar man en sådan lögn för att höja sin status (= dålig person, ja). Hänger du med? Det skulle inte förvåna mig om du inte gjorde det. För mig så är en vit lögn t.ex det som min mamma drog för min gammelmormor: Att mina föräldrar fortfarande var gifta och bodde ihop, vilket som du vet inte är sant. Men det var ju för att inte såra henne. Och då är det väl okej?

Krrrraam på dig! (L) /EMBESKVI

#2 / / Den Smarte:

Jo, det kan ju i och för sig var okej med en sådan lögn som din mor yttrade, men är det inte så att det alltid är bättre att inte försätta sig i en sådan situation så att man inte behöver ljuga? Sedan hade kanske din gammelmormor fått en stroke av chocken, så där var det okej. Men är en vit lögn en lögn som inte skadar någon eller en lögn för att inte skada någon annan? Jag märker att vi tänker lite olika där... Och finns det enligt dig någon "grå" lögn?



/Snacken

#3 / / EMBESKVI:

Hmm... Grå lögn? Jag har faktiskt aldrig hört talas om det. Men ska vi föra detta samtalet vidare "Face to face" ? Typ över lunchen? ;D

#4 / / Snacken:

Låter superb...



Om inte herr MEM avbryter oss ;)