Framdelsvändning

Jag vet inte om ni vill läsa sådant här, men det är sådant som jag vill läsa, så jag tyckte att det kunde vara intressant.

 

Hur jag gör en framdelsvändning

Först ser jag till att hästen är ordentligt lösgjord och framriden. Detta är då en framdelsvändning då hästen flyttar baken åt höger. Jag kortar vänster tygel lite så att hästen ställer sig åt vänster, har lite motstånd i höger tygel så att den inte böjer sig i halsen. 

Sedan lägger jag bak vänster skänkel lite (det känns bättre så eftersom det är bakdelen som ska flyttas) och trycker till. Då ska hästen flytta bakdelen och så blir det oftast också, men en del hästar som inte är skänkelkänsliga fungerar det inte på... Ibland "håller jag emot" med andra skänkeln, men bara lite svagt, jag skänklar alltså inte på.

 

 

Ett problem som jag har är dock att hästen bara skruvar med frambenen, den trampar inte med dem, som man ska. Så är det alltid när jag gör framdelsvändning, på vilket häst jag än gör dem på. Någon som kan hjälpa mig med detta? Vad gör jag för fel?

 

 

 

P.S. Tycker ni att det här var ett intressant inlägg? Ska jag skriva fler sådana här eller var det tråkigt? D.S.