Bildbomb från Budapest!

Nu har jag jättemånga bilder att lägga ut, från saluhallen där vi var idag bland annat. Ikväll ska vi gå på hästshow också, så kanske kanske att ni får se bilder på dem imorgon!

Kolla noga på den här bilden - kan ni se texten?

"Karl XII (den tolfte) rastade här på ridt från Turkiet till Stralsund nov. 1714." Ungrarna älskar nog oss. Eller så var det vi som älskade dem. Kung Sigismund ligger begravd i Kraków (fast det är ju Polen, men ändå) och Raol Wallenberg har ett minnesmonument.


Här är alltså saluhallen där vi åt mat. Lägg märke till hur högt det är i tak.


Det här är min mat, den jag åt i saluhallen alltså. Studera den noga. Visst ser det gott ut? Och så kolla på nästa bild.


Ööööh! Detta föreställer pappas mat - korv med typ rödkål och chilisås. Blir ni sugna? Tänkte väl inte det.

Nu tittar vi på något trevligt istället.

Mmm, chilli! Jag och Elias skojade om att äta av dem som romarna gjorde med vindruvor, ni vet sådär att man stoppar in hela klasen i munnen och drar av dem medan man drar ut stjälken. Kanske lite starkt? ^^


Det här är en flaska ungersk chillisås. Korken ser ut som en gubbe, men det är svårt att se eftersom bilden är så dålig.


Det här paketet tyckte jag var lite roligt. Det är samma ställe där alla de här grejerna är fotade, ett ställ som sålde en massa olika paprikagrejer och kryddor och så. Kolla vilka gulliga skopor!


Paprika från Szeged! Ni visste det förmodligen inte, men Szeged är min farfars födelsestad så jag tyckte att det var lite roligt att paprikan kom just därifrån. Vi tänkte åka ut och titta på staden men det var långt och det var varmt så det blev inte av. Men kanske kan vi åka till Budapest igen i höst och kolla på det som vi inte hann med den här gången. Då drar vi till Pustan och Szeged och baden och går på Gerbeauds kafé!


Det här var dagens inköp! Två påsar Szeged-paprika, en annan paprika-påse och en flaska chillisås. Jag fick också en väska som jag jättegärna ville ha (kanske får ni se den också imorgon) och Holina fick en söt nalle; båda med texten "Budapest" på.

Och den sista bilden för idag.

Mamma och Den Lilla hand i hand. Lite onödigt? Jaja, men det såg så fint ut när de gick där, så jag tog en bild. Och blev det inte rätt häftigt med det där suddiga?

Adjö för dagen!
/Den Coola
Publicerat i På resa